Statut

STATUT STOWARZYSZENIA

ROZDZIAŁ I

§ 1.   POSTANOWIENIA OGÓLNE

  1. Stowarzyszenie nosi nazwę: ŚWIĘTOKRZYSKI  ZWIĄZEK  HODOWCÓW  KRÓLIKÓW   w dalszych postanowieniach statutu zwane Stowarzyszeniem.
  2. Stowarzyszenie używa skrótu: ŚZHK. Nazwa jest prawnie zastrzeżona.
  3.  Siedzibą stowarzyszenia jest miejscowość (miasto): Baranówek.
  4. Terenem działania stowarzyszenia jest Rzeczpospolita Polska (w skrócie: RP). Dla              realizacji celów statutowych stowarzyszenie może działać na terenie innych państw z poszanowaniem tamtejszego prawa.
  5. Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach ( Dz.U. z 2001, Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) oraz niniejszego statutu.
  6. Stowarzyszenie używa pieczęci okrągłej oraz podłużnej, znaku słowno-graficznego zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  7. Stowarzyszenie może należeć do innych krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach.
  8. Stowarzyszenie zrzesza się w Polskim Związku Hodowców Królików Rasowych, w skrócie PZHKR, zwanym dalej Związkiem.
  9. O przynależności i wystąpieniu do/z innych krajowych i międzynarodowych organizacji decyduje Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia.
  10. Stowarzyszenie jest zawiązane na czas nieograniczony. Posiada osobowość prawną.
  11. Stowarzyszenie może wystąpić z PZHKR po  wypowiedzeniu umowy stowarzyszeniowej , na 6 miesięcy przed końcem roku kalendarzowego ze skutkiem na koniec roku, po uregulowaniu składek i opłat członkowskich.
  12. Do wypowiedzenia o wystąpieniu należy dołączyć  prawomocną uchwałę wraz z protokołem Walnego Zebrania Członków/Delegatów. Wypowiedzenia dokonuje się w formie pisemnego oświadczenia wraz z ww. załącznikami, które należy złożyć Zarządowi PZHKR .
  13. Decyzję o wykreśleniu stowarzyszenia z członka PZHKR  podejmuje Zarząd Główny w terminie do 6m-cy.
  14. Działalność Stowarzyszenia oparta jest przede wszystkim na pracy społecznej członków.

Do prowadzenia swych spraw stowarzyszenie może zatrudniać pracowników.

  1.  Stowarzyszenie jest zrzeszeniem osób fizycznych, prawnych  zawiązanym dla realizacji celów statutowych.

ROZDZIAŁ II

§ 2.     CELE I ŚRODKI DZIAŁANIA

  1. Celem Stowarzyszenia jest:
    1. Zrzeszenie hodowców i miłośników królików,
    1. reprezentowanie interesu Związku  i  hodowców królików przed organami administracji państwowej, samorządowej, władzami innych organizacji i instytucji społecznych, gospodarczych, zawodowych  w kraju i zagranicą,
    1.  wytyczanie głównych celów hodowlanych poprzez m.in. wzajemną pomoc koleżeńską, organizowanie szkoleń itp.
  •  Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
  • kształtowanie kierunków hodowli, metod selekcji i oceny wartości hodowlanej i użytkowej królików,
  • prowadzenie ewidencji i dokumentacji hodowlanej,
  • rozszerzenie wiedzy i informacji dotyczących hodowli i królików,
  •  organizowanie kursów, szkoleń, seminariów dotyczących hodowli, oceny feneotypu królików,
  • organizowanie wystaw, pokazów, konkursów dotyczących hodowli królików,
  • organizowanie zakupów materiału hodowlanego oraz organizowanie i promocja sprzedaży materiału hodowlanego i użytkowego,
  • prowadzenie działalności wydawniczej,
  •  tworzenie bazy materialnej koniecznej  do prowadzenia działalności statutowej.
  • Itd…………………………………………………………………………………………………………….

ROZDZIAŁ III

§ 3.    CZŁONKOWIE – PRAWA I OBOWIĄZKI

  1. Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna może być

    jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia.

  • Stowarzyszenie posiada członków:
    • zwyczajnych,
    • małoletnich,
    • wspierających,
    • honorowych.
  • Członkiem Zwyczajnym Stowarzyszenia może być każda osoba fizyczna, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych, będąca obywatelem polskim lub cudzoziemcem, ponadto która:
    • :złoży deklarację członkowską na piśmie,
    • przedstawi pozytywną opinię dwóch członków Stowarzyszenia,
    • opłaci wpisowe i składkę członkowską,
    • zostanie przyjęta w poczet członków uchwałą Zarządu Stowarzyszenia.
  • Członkiem zwyczajnym stowarzyszenia staje się  każda osoba fizyczna po spełnieniu wymogów § 3 pkt.3  niniejszego statutu,  na podstawie podjętej  uchwały Zarządu Stowarzyszenia.
  • W przypadku odmowy przyjęcia, kandydatowi przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od daty otrzymania powiadomienia za pośrednictwem Zarządu Stowarzyszenia.
  • Małoletni w wieku od 16 do 18 lat, którzy mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych, mogą należeć do stowarzyszenia i korzystać z czynnego i biernego prawa wyborczego, z tym że w składzie zarządu stowarzyszenia większość muszą stanowić osoby o pełnej zdolności do czynności prawnych.
  • Małoletni poniżej 16 lat mogą, za zgodą przedstawicieli ustawowych, należeć do stowarzyszenia według zasad określonych w ich statutach, bez prawa udziału w głosowaniu na walnych zebraniach członków oraz bez korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego do władz stowarzyszenia.
  • Cudzoziemcy mający miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jak i cudzoziemcy niemający miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej mogą zrzeszać się w stowarzyszeniu, zgodnie z przepisami obowiązującymi obywateli polskich.
  • Członkiem wspierającym Stowarzyszenie może zostać osoba fizyczna i prawna

      deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów statutowych

      Stowarzyszenia.

  1. Członkiem wspierającym staje się osoba, po złożeniu pisemnej deklaracji, na podstawie uchwały Zarządu. Osoba prawna może działać przez swojego przedstawiciela.
  2. Członkiem honorowym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny

      wkład w działalność i rozwój Stowarzyszenia.

  1.  Godność członka honorowego nadaje uchwałą Walne Zebranie Członków na wniosek Zarządu Stowarzyszenia lub wniosek min. 1/3 członków Stowarzyszenia.
  2. Członkowie zwyczajni, małoletni (w wieku 16-18 lat) mają prawo do:
    1. biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do władz Stowarzyszenia,
    1.  korzystania z dorobku, majątku i wszelkich form działalności Stowarzyszenia,
    1. udziału w zebraniach, wykładach oraz imprezach organizowanych przez

                  Stowarzyszenie,

  •   Noszenia odznak związkowych, stowarzyszenia,
    • zgłaszania wniosków i opinii co do działalności Stowarzyszenia,
    •  
  • Członkowie zwyczajni, małoletni mają obowiązek:
    • brania udziału w działalności Stowarzyszenia i realizacji jego celów,
    •  przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,
    •  regularnego opłacania składek,
    • Stać na straży dobrego imienia Stowarzyszenia,
    •  
  • Członkowie wspierający i honorowi nie posiadają biernego oraz czynnego prawa

     wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach

     Stowarzyszenia, poza tym posiadają takie prawa jak członkowie zwyczajni.

  1. Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń,

     przestrzegania statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia.

  1.  Członkowie honorowi oraz zwyczajni powyżej 75 roku życia, są zwolnieni z opłacania składek członkowskich.
  1. Utrata członkostwa następuje na skutek:
    1. pisemnej rezygnacji złożonej na ręce Zarządu,
    1. wykluczenia przez Zarząd:
      1. z powodu łamania statutu i nieprzestrzegania uchwał władz Stowarzyszenia,
      1. z powodu notorycznego nie brania udziału w pracach Stowarzyszenia,
      1.  z powodu nie płacenia składek za okres min.1 roku,
    1.  na pisemnie uzasadniony wniosek trzech członków Stowarzyszenia,
    1.  utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu,
    1.  śmierci członka oraz utraty osobowości prawnej przez osoby prawne.
    1.  
  2. Skreślenie lub wykluczenie członka zwyczajnego, małoletniego Stowarzyszenia jest skuteczne z chwilą dostarczenia zainteresowanemu uchwały Zarządu Związku, zawierającej uzasadnienie i pouczenie. Skreślonemu lub wykluczonemu członkowi przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania Członków w terminie 7 dni od dnia otrzymania uchwały Zarządu. Sprawa będzie rozpatrzona na najbliższym Walnym Zebraniu Członków. O uwzględnieniu lub oddaleniu odwołania przez Walne Zebranie, Zarząd powiadamia zainteresowanego w ciągu 14 dni od dnia podjęcia uchwały Walnego Zebranie Członków.
  3. Ponowne przyjęcie na członka zwyczajnego, małoletniego osoby wykluczonej może nastąpić nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia prawomocnego wykluczenia.
  4.  Od uchwały Zarządu w sprawie przyjęcia w poczet członków stowarzyszenia lub

      pozbawienia członkostwa zainteresowanemu przysługuje odwołanie do Walnego

     Zebrania Członków.

  1. Uchwała Walnego Zebrania Członków jest ostateczna.

ROZDZIAŁ IV

§ 4.  WŁADZE STOWARZYSZENIA

  1. Władzami Stowarzyszenia są:
    1. Walne Zebranie  Członków,
    1.  Zarząd,
    1. Komisja Rewizyjna,
  2. Kadencja władz:
    1. Kadencja wszystkich władz wybieralnych Stowarzyszenia trwa cztery lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów.
    1. Członkowie wybrani do władz Stowarzyszenia mogą tę samą funkcję pełnić nie dłużej

niż przez dwie kolejne kadencje.

  • Uchwały wszystkich władz Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowani, chyba że dalsze postanowienia statutu stanowią inaczej.
  • Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
    •  z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni, małoletni (w wieku 16-18 lat),
    •  z głosem doradczym – członkowie wspierający, honorowi oraz zaproszeni goście.
  • Walne Zebranie Członków może być zwyczajne i nadzwyczajne.
  • Walne Zebranie Członków zwyczajne jest zwoływane raz na rok przez Zarząd

      Stowarzyszenia. Termin i miejsce obrad Zarząd podaje do wiadomości wszystkich

      członków co najmniej na 14 dni przed terminem zebrania.

  •  Walne Zebranie Członków nadzwyczajne może się odbyć w każdym czasie. Jest

      zwoływane przez Zarząd z jego inicjatywy, na wniosek Komisji Rewizyjnej lub pisemny

     wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia.

  • Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają bezwzględną większością

      głosów w obecności przynajmniej połowy ogólnej liczby członków. Głosowanie jest

      jawne.

  • Jeżeli frekwencja na Walnym Zebraniu Członków jest mniejsza niż 50%, Walne Zebranie Członków zwołane jest  w drugim terminie i  może podejmować uchwały bez względu na liczbę obecnych, za wyjątkiem uchwał co do których liczba głosów jest zastrzeżona postanowieniami szczególnymi niniejszego statutu.
  • W razie równej ilości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego obrad.
  1. Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należą:
    1. określenie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia,
    1. uchwalania zmian statutu,
    1. wybór i odwoływanie wszystkich władz Stowarzyszenia,
    1.  udzielanie władzom stowarzyszenia absolutorium,
    1. uchwalanie budżetu,
    1. uchwalanie wysokości składek członkowskich oraz wszystkich innych świadczeń na

        rzecz Stowarzyszenia,

  •  podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia członka honorowego,
    • podejmowanie uchwał o ponownym przystąpieniu do PZHKR lub innych związków, organizacji,
    • podejmowanie uchwał o wystąpieniu z PZHKR,
    • uchwalanie w miarę potrzeb regulaminów pracy organów stowarzyszenia,
    • rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia,
    • rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia

       lub jego władze,

  • rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
    • podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
    •  podejmowanie uchwał w każdej sprawie wniesionej pod obrady, we wszystkich

       sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz stowarzyszenia.

  1. Zarząd jest powołany do kierowania całą działalnością Stowarzyszenia zgodnie z

      uchwałami Walnego Zebrania Członków, reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz.

  1.  Zarząd składa się z 1 do 6 członków w tym prezesa, wiceprezesów, skarbnika i sekretarza. Na pierwszą kadencję powołuje się Zarząd w składzie 4 osobowym, przy czym obowiązki sekretarza pełnił będzie II wiceprezes.
  2.  Wyboru prezesa Zarządu dokonuje Walne zebranie Członków w oddzielnym głosowaniu.

      Wiceprezesów, skarbnika, sekretarza, wybiera Zarząd spośród swoich członków.

  1. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

      Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes Zarządu.

  1.  Do kompetencji Zarządu należą:
    1. realizacja celów Stowarzyszenia,
    1. wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków,
    1. sporządzanie planów pracy i budżetu,
    1. reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz,
    1. powoływanie delegatów na zjazd PZHKR wg zasad przyjętych przez Związek,
    1. delegowanie członków stowarzyszenia do władz PZHKR,
    1. powoływanie komisji problemowych,
    1. zatwierdzanie regulaminów pracy komisji problemowych,
    1. przyjmowanie i wykluczanie członków stowarzyszenia,
    1. sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia,
    1. podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu lub obciążaniu majątku

            Stowarzyszenia,

  • zwoływanie Walnego Zebrania Członków.
  • Doreprezentowania Związku na zewnątrz, jest upoważniony Prezes lub wiceprezes Zarządu  jednoosobowo, bądź dwóch innych członków Zarządu działających  łącznie na podstawie udzielonego pełnomocnictwa.
  • Komisja Rewizyjna powoływana jest do sprawowania kontroli nad działalnością

      Stowarzyszenia.

  1. Komisja Rewizyjna składa się z 1 do 3 osób w tym przewodniczącego, zastępcy oraz sekretarza.
  2. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
    1. kontrolowanie działalności Zarządu,
    1.  składanie wniosków z kontroli na Walnym Zgromadzeniu Członków,
    1. prawo wystąpienia z wnioskiem o zwołanie Walnego Zgromadzenia Członków oraz

            zebrania Zarządu,

  • składanie wniosków o absolutorium dla Zarządu Stowarzyszenia,
    • składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zebraniu Członków.
  • W umowach między stowarzyszeniem a członkiem Zarządu oraz w sporach z nim stowarzyszenie reprezentuje członek Komisji Rewizyjnej wskazany w uchwale tego organu lub pełnomocnik powołany uchwałą walnego zebrania członków (zebrania delegatów).
  • W razie gdy skład władz Stowarzyszenia ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji  uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie organu, który uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż  połowę składu organu.

ROZDZIAŁ V

§ 5.  MAJĄTEK I FUNDUSZE

  1. Majątek Stowarzyszenia powstaje:
    1. ze składek członkowskich,
    1. darowizn, spadków, zapisów,
    1.  dotacji i ofiarności publicznej.
  2. Wszelkie środki pieniężne mogą być przechowywane wyłącznie na koncie

      Stowarzyszenia lub w kasie do wysokości 1.000 zł.

  • Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  •  Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Stowarzyszenia podejmuje Zarząd.
  • Do zawierania umów w sprawach majątkowych, udzielania pełnomocnictwa w tym zakresie, wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu działających łącznie w tym prezesa lub wiceprezesa.
  • Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

ROZDZIAŁ VI

§ 6. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. Uchwałę w sprawie zmiany statutu o podejmuje Walne Zebranie Członków kwalifikowaną większością głosów – (2/3), przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
  2. Uchwałę w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia podejmuje Walne zebranie Członków kwalifikowaną większością głosów-2/3, przy obecności co najmniej 2/3 członków.
  3. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków

      określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.

  • W sprawach nie uregulowanych w niniejszym statucie zastosowanie mają przepisy ustawy prawo o stowarzyszeniach.

Statut powyższy został przyjęty na Zebraniu Założycielskim w dniu ……………………………. i wchodzi w życie z dniem uchwalenia.

                                                                    Komitet Założycielski/Zarząd:

1. …………………………………,

2. …………………………………,

3. ………………………………….,

                                                                                                              4. ………………………………………………,